♥♡♥ JGS ♥♡♥

♥♡♥ JGS ♥♡♥
Hey Guys , thanks for visit my blog , leave your link blog down here and i will visit your blog later :) thanks , love yaa ! ♥ ♥

Apa ada dengan GARLIC ?

ASSALAMUALAIKUM ~

Apa itu halia?

Halia berasal dari Asia Tenggara dan kini ditanam secara meluas di Jamaica dan beberapa kawasan tropika. Akar halia terkenal sebagai herba yang digunakan untuk masakan dan juga perubatan. Halia telah digunakan oleh pakar herba China lebih 2,500 tahun lalu.
Sumber : google

Okay seperti yang korang sedia maklum , halia memang banyak khasiat kepada tubuh badan kita.. Selain digunakan didalam masakan , halia jugak digunakan dalam perubatan moden.. Setahu saya, halia banyak khasiat dan dapat membuang angin di dalam badan.. Terdapat banyak produk-produk kesihatan dan kecantikan menggunakan halia sebagai bahan di dalam produk mereka.. Ini membuktikan halia mempunyai banyak khasiat kepada tubuh badan kita..

Selain pelbagai khasiat yang terkandung dalam halia, berita baik kepada semua, halia tidak mempunyai sebarang kesan negatif dan selamat diambil dalam bentuk apa sekali pun.

Halia juga boleh mengubati penyakit sendi, cirit-birit, kekurangan tenaga, pening kepala dan demam panas. Selain itu, halia membantu menghadam makanan, mengawal hati daripada kesejukan dan menghilangkan bau busuk mulut.

Lain-Lain Khasiat Halia

>> Mengubati selesema dan asma

>> Mengurangkan sakit sendi, sakit otot dan kolesterol

>> Mengubat batuk

>> Menghilangkan bau mulut




P/S: pasni makan laa halia byk2..heee :P
WASSALAM ~

Thanks for reading ! :)

4 comments:

  1. Halia memang banyak khasiat.... okeh...kunyit pulak..:)

    ReplyDelete
  2. halia byk khasiat,tp susah gile nak masok tekak nih..haha..

    :P

    ReplyDelete
  3. Pembawa_Wacana hehehehe pasnih plak ! :P

    ReplyDelete
  4. Sharul : hehehee ~ btol3 , nk buat makan cm makan buah epal pon taleh, erk rase dia tuu.. :P

    ReplyDelete